Fatzer av Bertol Brecht
(Re)konstruert av Tore Vagn Lid
Anført og motivert av lederen Johann Fatzer, har et lite "team" på fire desertert fra en desperat og tapende frontlinje.
Fra sitt alt for trange skjulested venter de på en sosialistisk omveldtning.
Forløsningen lar vente på seg, politisk kamp blir til eksistenskapmp, og ventingen til en kamp om livet.
og fra nå av
og i lang tid
vil det ikke finnes noen seier mer i deres verden.
bare beseirede
(johann f)
Transiteatret-Bergen står i 2012 foran en av sine absolutt største satsninger på flere år: Re-konstruksjonen og den nordiske uroppførelsen av Bertolt Brechts myteomspunnede "Fatzer-Kompleks." Versjonen som vi nå sitter med, er forberedt og arbeidet intensivt med over flere år, og vil i praksis fremstå som et helt nytt stykke(!) av Bertolt Brecht når det i 2012 får sin premiere under Festspillene i Bergen.
Bertolt Brecht beskrev sine nedtegnelser om «egoisten Johann Fatzer» som noe av det fineste han hadde skapt, men han ble aldri ferdig. Brecht etterlot seg nesten 500 sider med sceniske utkast, korpartier og tekst som handler om hvordan jakten på individuell nytelse truer samhandling og solidaritet. En av Brechts mest brutale og potente skisser, skapt i en eksistensiell brytningstid mellom politisk forpliktelse og individuell selvrealisering, mellom nytelse og ansvar, seksualitet og solidaritet.
Historien, eller snarere historiene om "egoisten Johann Fatzers undergang" er i utgangspunktet lagt til slutten av første verdenskrig. Anført og motivert av lederen Johann Fatzer, har et lite "team" på fire desertert fra en desperat og tapende frontlinje. Fra sitt alt for trange skjulested venter de på en sosialistisk omveldtning. Forløsningen lar vente på seg, politisk kamp blir til eksistenskapmp, og ventingen til en kamp om livet.
Ved siden av en rekke andre kritikerroste prosjekter gjennom Tt-Bs over 12 år lange virke, vil dette være tredje gangen Tt-B gir seg i kast med de ukjente sidene av Brechts forfatterskap. De to første forsøkene utmerket seg med en invitasjon - som første norske teaterprosjekt noensinne - til Salzburg Festspillene med Die Massnahme, og med Mann=Mann gikk Heddaprisen til Transiteatret-Bergen.
TORE VAGN LID (re)constrution, director, concept, translation
KYRRE BJØRKÅS/GUNHILD MATHEA OLAUSSEN/TORE VAGN LID Scenografi
LINN THERESE MICHELSEN kostymer
GRO ESPEDAL korleder
THOROLF THUESTAD lyd
MARKUS GRANQVIST lys
KRISTIAN PEDERSEN animasjoner
CARO LÔVITZ dramaturgisk assistent (tekst)
ØYSTEIN NESHEIM scenografi assistent
LEO PRESTON lys assistent
MARI SOFIE ANDREASSEN produsent
På scenen
EINDRIDE EIDSVOLD, Fatzer
ØYSTEIN MARTINSEN, Koch
TOR CHR. F. BLEIKLI, Busching
PER BOGSTAD GULLIKSEN, Keuner
HANNE DIESERUD, Therese
Kororkester
INGVILD ESPEDAL
HILDE ANNINE HASSELBERG
STIAN ØKLAND
JOHANNES AADLAND
HILD CECILIE VANG
SOLVEIG FOLDNES DYBSLAND
Klaver
OLIVERA MARINKOVICH
MARITA KJETLAND RABBEN
Produsert av Transiteatret-Bergen i en samproduksjon med Festspillene i Bergen,
Nationaltheatret, Rogaland Teater, Arts printing house - Vilnius. Vilnius.